Relevant blijven

Als familiebedrijf streef je naar continuïteit. Relevantie voor toekomstige generaties is daarbij doorslaggevend. Voordat je aan het roer zit, groei je op in de strategie van de vorige generatie. De opvolgende generatie dient te bedenken hoe het gedachtegoed relevant gehouden moet worden voor de toekomst, zonder verandering uit de weg te gaan. Het denken vanuit gedachtegoed voor het merk en voor het bedrijf is me met de paplepel ingegoten en heeft altijd mijn interesse gehad. Ik help je het gedachtegoed dichterbij het bedrijf brengen om je relevantie aan te tonen en te vergroten. Hierdoor blijven je wortels stevig in de grond staan.  

Logo IMP verhaal

Quote

Succesvolle opvolging

Onderzoek wijst uit dat 60% van de mislukte opvolging in familiebedrijven komt door gebrekkige interactie tussen opvolgers en 25% door onvoldoende voorbereiding van de opvolgers. Daar wil ik, als ervaringsdeskundige, met ‘een dosis IMP’, verandering in brengen. De zoektocht van de opvolger naar de eigen weg in of met het bedrijf, en bij de invulling van de aandeelhoudersrol is een intensief proces, waarbij (opnieuw) nagedacht moet worden over de balans tussen eigenaarschap, bedrijf en familie.

Mijn verhaal ‘Onze generatiewissel’

Op een dag is de generatiewissel juridisch en fiscaal geregeld, en ben je ineens aandeelhouder. En dan? Ik neem je mee in de overdracht naar onze 3e generatie. Vanaf de dag dat we aandeelhouder werden tot nu. De zoektocht naar de eigen weg in en met het bedrijf en bij de invulling van de aandeelhoudersrol. Het vinden van de balans tussen eigenaarschap, bedrijf en familie. De rolverdeling tussen de aandeelhouders. Ook de emotionele kant van het proces komt aan bod, de twijfel en de frustratie waar vaak niet over gesproken kan worden. Aan de hand van deze onderwerpen komt er zeker een mooi gesprek op gang. Ervaringen over ‘onze generatiewissel’ deelde ik eerder in diverse familiebedrijven netwerken.          

Gedachtegoed tot leven brengen

‘Om te weten waar je naartoe gaat, moet je weten waar je vandaan komt.’ Je hoort het zo vaak en het is zo makkelijk gezegd. Maar wat betekent het echt? Vaak zie je in familiebedrijven dat na de 2e generatie de doelstelling vervaagt en dat er zoveel anders moet, dat het bedrijf zijn identiteit verliest en daarmee de reden van het bestaan. Als je de koppeling tussen vroeger en de toekomst weet te maken heb je een ijzersterk instrument in handen. Stilstaan bij de reden van het bestaan en de toegevoegde waarde van elke generatie brengt bewustzijn van wie je bent en wat je uniek maakt. Het helpt je bij strategisch inzicht en een helder toekomstbeeld. Ik heb 20 jaar lang middels authentieke communicatie, bedrijven en merken op de kaart mogen zetten, en daarbij heb ik zelf ervaren dat als je emotie en beleving weet toe te voegen aan je verhaal dit simpelweg veel meer indruk maakt.    

Betekenisvol ondernemen

‘Winstmaximalisatie heeft zijn beste tijd gehad, we transformeren naar een betekeniseconomie.’ Op welke manier is jullie familiebedrijf betekenisvol en wat zouden jullie meer kunnen doen? Jullie familiebedrijf is al generatieslang verbonden met de leefomgeving en maatschappelijke context. Juist voor familiebedrijven ligt er dus een kans én een opdracht invulling te geven aan ‘betekenisvol ondernemen’. Hoe vul je dit in? De antwoorden op deze vragen liggen besloten in de wortels van je familiebedrijf. Wij helpen je zoeken.    

Relevant blijven

Als familiebedrijf streef je naar continuïteit. Relevantie voor toekomstige generaties is daarbij doorslaggevend. Voordat je aan het roer zit, groei je op in de strategie van de vorige generatie. De opvolgende generatie dient te bedenken hoe het gedachtegoed relevant gehouden moet worden voor de toekomst, zonder verandering uit de weg te gaan. Het denken vanuit gedachtegoed voor het merk en voor het bedrijf is me met de paplepel ingegoten en heeft altijd mijn interesse gehad. Ik help je het gedachtegoed dichterbij het bedrijf brengen om je relevantie aan te tonen en te vergroten. Hierdoor blijven je wortels stevig in de grond staan.  

Logo IMP verhaal

Quote

Succesvolle opvolging

Onderzoek wijst uit dat 60% van de mislukte opvolging in familiebedrijven komt door gebrekkige interactie tussen opvolgers en 25% door onvoldoende voorbereiding van de opvolgers. Daar wil ik, als ervaringsdeskundige, met ‘een dosis IMP’, verandering in brengen. De zoektocht van de opvolger naar de eigen weg in of met het bedrijf, en bij de invulling van de aandeelhoudersrol is een intensief proces, waarbij (opnieuw) nagedacht moet worden over de balans tussen eigenaarschap, bedrijf en familie.

Mijn verhaal ‘Onze generatiewissel’

Op een dag is de generatiewissel juridisch en fiscaal geregeld, en ben je ineens aandeelhouder. En dan? Ik neem je mee in de overdracht naar onze 3e generatie. Vanaf de dag dat we aandeelhouder werden tot nu. De zoektocht naar de eigen weg in en met het bedrijf en bij de invulling van de aandeelhoudersrol. Het vinden van de balans tussen eigenaarschap, bedrijf en familie. De rolverdeling tussen de aandeelhouders. Ook de emotionele kant van het proces komt aan bod, de twijfel en de frustratie waar vaak niet over gesproken kan worden. Aan de hand van deze onderwerpen komt er zeker een mooi gesprek op gang. Ervaringen over ‘onze generatiewissel’ deelde ik eerder in diverse familiebedrijven netwerken.          

Gedachtegoed tot leven brengen

‘Om te weten waar je naartoe gaat, moet je weten waar je vandaan komt.’ Je hoort het zo vaak en het is zo makkelijk gezegd. Maar wat betekent het echt? Vaak zie je in familiebedrijven dat na de 2e generatie de doelstelling vervaagt en dat er zoveel anders moet, dat het bedrijf zijn identiteit verliest en daarmee de reden van het bestaan. Als je de koppeling tussen vroeger en de toekomst weet te maken heb je een ijzersterk instrument in handen. Stilstaan bij de reden van het bestaan en de toegevoegde waarde van elke generatie brengt bewustzijn van wie je bent en wat je uniek maakt. Het helpt je bij strategisch inzicht en een helder toekomstbeeld. Ik heb 20 jaar lang middels authentieke communicatie, bedrijven en merken op de kaart mogen zetten, en daarbij heb ik zelf ervaren dat als je emotie en beleving weet toe te voegen aan je verhaal dit simpelweg veel meer indruk maakt.    

Betekenisvol ondernemen

‘Winstmaximalisatie heeft zijn beste tijd gehad, we transformeren naar een betekeniseconomie.’ Op welke manier is jullie familiebedrijf betekenisvol en wat zouden jullie meer kunnen doen? Jullie familiebedrijf is al generatieslang verbonden met de leefomgeving en maatschappelijke context. Juist voor familiebedrijven ligt er dus een kans én een opdracht invulling te geven aan ‘betekenisvol ondernemen’. Hoe vul je dit in? De antwoorden op deze vragen liggen besloten in de wortels van je familiebedrijf. Wij helpen je zoeken.